Kasutatavus on vististi üks neid valdkondi, millele hakatakse mõtlema alles siis, kui miski veebis ootuspäraselt ei suju. Vahel on vead ilmselged, vahel tundub süsteem nii kohmakas, et peab iga liigutust erilise hoolega jälgima.
Mõni süsteem on aga selle peale üles ehitatud, et kasutaja regulaarselt, eelistatult lausa iga päev lehele või äppi tagasi tuleks. Üks selliseid rakendusi on DuoLingo – Luis von Ahni and Severin Hackeri loodud ülipopulaarne keeleõppeprogramm. Nii nagu rakenduses jaotatakse õppetükid lihtsalt arusaadavateks ja hoomatavateks osadeks, on ka rakendus ise disainitud nii, et selle kasutamine on intuitiivne. Rakendus suunab kasutaja loogiliselt ühe tegevuse juurest teise juurde. Põhifunktsioonid leiab kergesti üles ja vajadusel saab teekondi kergelt korrata. Kuna tegu on keeleõppeprogrammiga, siis on juba eos arvestatud sellega, et kõik ei lähe esimesel korral täppi – inimesele on jäetud palju eksimisruumi, ilma et see kasutajakogemust häiriks. Rakenduse kujundus on rõõmus ja sõbralik, võiks öelda, et lausa naiivne. Taolises muretus keskkonnas on ka tõenäolisem, et kasutaja viitsib veel ka üheteistkümnendat korda seda fraasi korrata, millest rakendus miskipärast aru ei saa.
Hoopis teise strateegiaga on kujundatud Ryanairi piletiostusüsteem. Nende huvi on müüa lennupileteid ning reisi ja sihtkohas viibimise lisateenuseid.
Selle asemel, et müüa kohe terviklahendust, on kliendi kasutusteekond on meelega tükeldatud. Iga sammu jaoks broneerimisteekonnal on kujundatud oma kastike, nende vahele omakorda pikitud reklaamid, nii et kasutaja peab iga elemendi puhul veenduma, millega üldse tegu on. Lisaks sellele avanevad veel mitmesuguste hoiatustega hüpikaknad.
Nii võtabki broneerimine omajagu aega. Olgu veel öeldud, et korraga saab broneerida vaid otselende. Ümberistumisega reisiplaani koostamisel peab kasutaja ise veenduma, et lennujaamad ja saabumis- ja väljumisajad klapiksid. Kui lennu sihtkoht ja -ajad on valitud, saab valida nii tasuta kui tasuliste istekohtade vahel, eri hinnaklassis pagasi ja mitmesuguste kindlustuste vahel. Kui kasutaja ei tea, mis tema pileti hinnas juba sisaldub või unustab ära, et reisikindlustus on terveks aastaks juba sõlmitud, on väga kerge teha viga ja osta juurde kasutu teenus.
Meelde selline käänuline ja eksitusi täis ostuteekond naljalt ei jää. Kes sagedamini pileteid boneerib, see õpib ka maksulõksudest mööda põiklema, aga tegelikult tuleb ka neil kulli pilguga iga ette hüppavat kastikest jälgida. Reisi sihtkoha, suuna, aja ja reisijate isikuandmete sisestamisel tehtud vigu saab tasuta parandada teatud lühikese aja jooksul, hiljem on see mõistagi tasuline.
Julgen öelda, et Ryanairi broneerimissüsteem ongi üles ehitatud sellele, et eksimine on inimlik ja et igal veal on kasutaja jaoks hind. Firma ei ole tuntud ei kliendisõbralikkuse ega kliendirahulolu poolest, ent siiski pakuvad nad kliendile neile olulisimat – odavat reisiteenust. Mis on pool tunnikest praadimist veebilehel, kui ees ootab poolmuidu sõit palmi alla.
Kommentaarid
Postita kommentaar